eHerkenning - dé digitale sleutel voor ondernemers en de overheid
Online versie
Nieuwsbrief >> Eherkenning
Augustus 2016
 
 
In deze nieuwsbrief
> Het nieuwe inloggen bij overheidsorganisaties vanaf 2017
> Idensys en eHerkenning zetten stappen voor Europees gebruik
> Verhaal uit de praktijk: Gemeente Rotterdam
> Nieuwe functionaliteit: ondertekendienst eHerkenning
 
 
Het nieuwe inloggen bij overheidsorganisaties vanaf 2017
Inloggen bij overheden moet veilig, makkelijk en met meer zekerheid over iemands identiteit. Het kabinet wil dit bereiken met nieuwe manieren van inloggen. Minister Blok informeert de Tweede Kamer hierover via de kamerbrief. 

Idensys en eHerkenning voldoen aan dezelfde set van eisen: het Afsprakenstelsel Elektronische Toegangsdiensten. Idensys is er voor burgers en consumenten, eHerkenning richt zich vooral op bedrijven. Eén oplossing, twee merken. 

Lees verder >>
 
 

Idensys en eHerkenning zetten stappen voor Europees gebruik
Burgers en bedrijven kunnen straks dankzij de Europese Verordening elektronische identiteiten en vertrouwensdiensten (eIDAS) makkelijker online overheidsdiensten afnemen in een ander land.

De verordening regelt dat ze hiervoor hun nationale inlogmiddelen kunnen gebruiken. Overheidsorganisaties moeten voor september 2018 eIDAS-proof zijn en dat kan via een aansluiting op eHerkenning en Idensys.

Drie betrouwbaarheidsniveaus
De voorbereidingen om eHerkenning en Idensys gereed te maken voor Europees gebruik zijn gestart. Een belangrijke wijziging is het gelijktrekken van de betrouwbaarheidsniveaus. eIDAS kent drie niveaus: laag, substantieel en hoog. De betrouwbaarheidsniveaus van het stelsel eHerkenning en Idensys (eTD) zijn aangepast aan de eIDAS verordening, zodat het proces voor notificatie in Brussel gestart kan worden. Ook wordt de infrastructuur aangepast en sluiten eHerkenning en Idensys aan op het eIDAS-koppelpunt.

Lees verder >>
 
 
 
Verhaal uit de praktijk: Gemeente Rotterdam
De gemeente Rotterdam biedt bedrijven de mogelijkheid om een legio aan diensten af te nemen via eHerkenning. Denk aan de aanvraag van vergunningen, ontheffingen en wijzigingen. Het aanvraagproces gaat hierdoor veel sneller en efficiënter. Bovendien kunnen bedrijven online de status van hun aanvraag inzien, waardoor ze altijd op de hoogte zijn van de actuele stand van zaken.
Lees verder >>
 
Extra functionaliteit:
De ondertekendienst

Met de ondertekendienst van eHerkenning wordt het mogelijk om documenten en formulieren elektronisch  en rechtsgeldig te ondertekenen. De elektronische handtekening zorgt voor een sneller en efficiënter (digitaal) proces binnen een organisatie.
 
De ondertekendienst is onafhankelijk en staat garant voor de integriteit van het document. Daarnaast krijgt de organisatie zekerheid over de identiteit van de ondertekenaar.

Interesse? Bekijk de animatievideo voor meer informatie of neem contact op met uw makelaar.
 

Video >>
 
Contact
Heeft u vragen of opmerkingen?
> Contact opnemen
Website  |  Doorsturen  |  Aanmelden  |  Afmelden
  twitter   youtube