Nieuwsbrief
Kunt u deze nieuwbrief niet goed lezen? Bekijk dan de online versie. 26 april 2016
Logius
Nieuwsbrief MijnOverheid
April 2016
Inhoud
Update! Accounts, berichten en aansluitingen
In het kort
Migratie beheer Berichtenbox
Release 2.5
Leveranciersbijeenkomst
Gebruikersonderzoek MijnOverheid
1e Afnemerspanel MijnOverheid
1e Gebruikerspanel MijnOverheid & DigiD
MijnOverheid ExChange: nieuwe werkwijzen, ervaringen en ideeën
Mijnoverheid in de media
Evenementen
Update! Accounts, berichten en aansluitingen
In de eerste vier maanden van dit jaar is het aantal accounts flink gegroeid, tot 4,9 miljoen. In totaal zijn er 19,6 miljoen berichten verzonden in het 1e kwartaal, waarvan 14,8 miljoen door de Belastingdienst en 2,3 miljoen door het UWV. De regionale belastingsamenwerkingen stuurden in de eerste drie maanden van 2016 ongeveer 940.000 berichten. De BSGW, de Limburgse samenwerking van 30 gemeenten en twee waterschappen, staat in de top 5 van grootste afnemers. Gemeenten verstuurden in die periode ruim 540.000 berichten, waarvan Den Haag de meeste. Tot 20 april zijn 80 organisaties aangesloten op de productieomgeving, waarvan er 55 berichten stuurden.

De komende periode groeit het aantal aangesloten organisaties verder. Daar zitten relatief meer pensioenfondsen tussen. Gebruikers zien in MijnOverheid een lijst van circa 150 organisaties die post (gaan) versturen via de Berichtenbox.
Terug naar boven
In het kort
Het Leveranciersportaal van de Berichtenbox is vernieuwd. In het leveranciersportaal beheren afnemers hun berichtstromen. Aanpassingen van de look and feel en gebruiksvriendelijkheid van het portaal zijn de grootste veranderingen. De handleiding voor het leveranciersportaal en de handreiking Connectiviteit zijn ook gewijzigd. Vraag deze handleiding en handreiking op bij het Servicecentrum.

Logius organiseert 3 nieuwe trainingen MijnOverheid Berichtenbox op 10 juni, 23 september en 11 november. Tijdens de training MijnOverheid Berichtenbox krijgen de deelnemers inzicht in de mogelijkheden, afwegingen en valkuilen tijdens de aansluiting op de Berichtenbox. Lees verder.

Logius werkt in samenwerking met de Belastingdienst en het CJIB aan een app voor de Berichtenbox van MijnOverheid. Onlangs is een pilot met 2500 Rijksambtenaren, die de app hebben getest, afgerond. De komende tijd wordt de app verder verbeterd met de resultaten uit de pilot.

Terug naar boven
Migratie beheer Berichtenbox
De beheerovereenkomst met de huidige beheerder van de Berichtenbox, RDW, loopt af. De afgelopen tijd zijn meerdere alternatieven in kaart gebracht, waaruit binnenkort een keuze wordt gemaakt. Een van de alternatieven is de herbouw van de Berichtenbox als generieke GDI-bouwsteen. Relevante overwegingen daarbij zijn onder andere de eventuele integratie met het berichtenverkeer naar bedrijven, de introductie van tweewegverkeer en het streven naar hergebruik van generieke services. Voorop staan uiteraard continuïteit en groeipotentieel. Het uitgangspunt is dat afnemers die gebruik (gaan) maken van de Berichtenbox zo weinig mogelijk van de migratie en/of herbouw merken.
Terug naar boven
Release 2.5
Op woensdag 25 mei vindt Release 2.5 van MijnOverheid plaats. De 2.5 versie brengt de volgende zaken:

- Verbeteringen in het gebruiksgemak van MijnOverheid vanuit de uitkomsten van een usabilitytest. Onder andere de toegankelijkheid voor visueel beperkten wordt verbeterd.
- De content van MijnOverheid is gescand op complexiteit en wordt begrijpelijker gemaakt.
- Herhaalnotificatie bij ongelezen berichten.
- Betere opmaak van e-mailnotificaties.
- Contactformulier voor klachten, vragen en suggesties.
- Een online stijlgids voor MijnOverheid.
- SMTP koppelvlak voor Lopende zaken wordt uitgefaseerd.
Terug naar boven
Leveranciersbijeenkomst
Op 14 april 2016 vond in de ochtend een leveranciersbijeenkomst MijnOverheid plaats. Tijdens deze bijeenkomst zijn er weer veel ervaringen uitgewisseld. De mogelijkheid om als intermediair een aansluiting op de Berichtenbox te realiseren werd positief ontvangen door de leveranciers van MijnOverheid. Ook werden de deelnemers bijgepraat over het belang van informatiebeveiliging in de keten en nieuwe wetgeving op het gebied van datalekken. De leveranciers vonden de bijeenkomst bijzonder nuttig en er is afgesproken om dit najaar weer een bijeenkomst te organiseren.
Terug naar boven
Gebruikersonderzoek MijnOverheid
In het voorjaar van 2016 laat Logius een breed gebruikersonderzoek MijnOverheid uitvoeren. In 2015 is dit onderzoek voor het eerst uitgevoerd en het is een jaarlijks onderdeel van de verbetercyclus van MijnOverheid.
Terug naar boven
1e Afnemerspanel MijnOverheid
Op 14 april vond de aftrap plaats van een nieuw consultatie-orgaan voor MijnOverheid; het Afnemerspanel. Het doel van het Afnemerspanel is om de wensen en suggesties van afnemers op de agenda van de Afnemersraad te krijgen. Het Afnemerspanel bestaat uit vertegenwoordigers van gemeenten, de G4, de 100.000-plus en de middelgrote en kleinere gemeenten, pensioenfondsen, belastingsamenwerkingen en enkele landelijke uitvoeringsorganisaties (Klein Lef en Manifestgroep). Het panel komt bijeen onder leiding van een onafhankelijke voorzitter. De 1e bijeenkomst was constructief, met oog op de realiteit en de toekomst. Het Afnemerspanel heeft besloten zich op de visievorming, een paar verkenningsonderwerpen en enkele functionele aanpassingen aan MijnOverheid te gaan richten.
Terug naar boven
1e Gebruikerspanel MijnOverheid & DigiD
Op 7 april organiseerde Logius voor het eerst een panel met maatschappelijke organisaties die de belangen van grote groepen burgers vertegenwoordigen; het Gebruikerspanel. Het doel is om breder dan enkel vanuit de overheid input op te halen voor het verbeteren van MijnOverheid en DigiD. Stichting Accessibility, de Landelijke Cliëntenraad Werk en Inkomen, de Oogvereniging, Stichting Digisterker, Seniorweb, Unie KBO en Stichting Lezen en Schrijven waren vertegenwoordigd.
Terug naar boven
MijnOverheid ExChange: nieuwe werkwijzen, ervaringen en ideeën
Op 14 april vond MijnOverheid ExChange plaats in het Muntgebouw in Utrecht. De focus van de bijeenkomst lag op het uitwisselen van werkwijzen, ervaringen, interesses, gedachten, zorgen en ideeën over MijnOverheid. Er waren 130 deelnemers van gemeenten, uitvoeringsorganisaties en samenwerkingsverbanden aanwezig. Bekijk het verslag en de presentaties op onze website.
Terug naar boven
MijnOverheid in de media
MijnOverheid in jaarverslag Logius
- iBestuur: Transacties via MijnOverheid
iBestuur: Overbodige, onpersoonlijke internetpagina
Belastingdienst digitaliseert - papier blijft voor wie echt niet digitaal kan
Belastingdienst te snel met digitaliseren van blauwe envelop
Belastingdienst moet garanderen dat mensen geen berichten mislopen
Berichtenbox is meer dan besparing

Terug naar boven
Evenementen
10 juni: Training MijnOverheid Berichtenbox
23 september:
Training MijnOverheid Berichtenbox
11 november: Training MijnOverheid Berichtenbox

Terug naar boven
Naar boven  |  Doorsturen  |  Afmelden  |  Aanmelden