Nieuwsbrief
Kunt u deze nieuwbrief niet goed lezen? Bekijk dan de online versie.
Logius
Nieuwsbrief MijnOverheid 
Early adopters maart 2015
Wetsvoorstel EBV mogelijk positieve gevolgen voor Mijnoverheid 
Op 23 januari 2015 is het Wetsvoorstel ‘Elektronisch berichtenverkeer met de Belastingdienst’ (wv EBV) aanvaard in de Ministerraad en ingediend bij de Raad van State (RvS). Hiermee is de basis gelegd voor verplicht elektronisch berichtverkeer met de Belastingdienst via de Berichtenbox van MijnOverheid. Als de RvS het voorstel goedkeurt, dan volgen de stappen naar behandeling in de Tweede en Eerste Kamer. Het Ministerie van Financiën doet er alles aan om tempo te houden in dat proces. Bij tijdige vaststelling kan de Belastingdienst alle berichten over toeslagen (de beschikking tot continuering 2016) eind Q4 van 2015 digitaal versturen. In dat geval ontvangen 6,8 miljoen burgers hun berichten van de Belastingdienst Toeslagen eind 2015 al via de Berichtenbox. In het eerste kwartaal van 2016 komen dan de berichten over inkomensheffing aan de beurt. 
Training aansluiting en gebruik Berichtenbox
Logius verzorgt de komende 10 maanden op verschillende momenten een korte, intense training voor projectleiders, adviseurs, externe consultants, en lokale coördinatoren en uitvoerders. Logius biedt de training aan om te informeren over de mogelijkheden en valkuilen tijdens de aansluiting op de Berichtenbox. Tijdens de training wordt praktijkervaring van de eerste 40 aansluittrajecten omgezet in know how voor kandidaat- aansluiters. De training bestaat uit 2 delen; deel 1 richt zich op de technisch operationele kant van koppelen, testen en werken met de Berichtenbox, deel 2 op de organisatorische aspecten van de implementatie. Logius biedt de training op diverse plekken in Nederland aan. Consultants en projectleiders die 1 of beide trainingsdelen afronden, krijgen een positieve vermelding op de website van Logius. Deelname is kosteloos – maar niet vrijblijvend. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden bij Logius, zolang plaatsen beschikbaar zijn. Meer informatie over de training vind je op de website van Logius.
Visietraject MijnOverheid van start
Onder de regie van het ministerie van Binnenlandse Zaken & Koninkrijksrelaties (DG Burgerschap & Informatiebeleid) en in samenwerking met Logius is een start gemaakt met de ontwikkeling van het visietraject van MijnOverheid. Het traject moet inzicht geven in de gewenste positionering en propositionering van MijnOverheid van 2015 tot 2019. Tijdens het traject wordt aandacht besteed aan de (toekomstige) rol van verschillende betrokken partijen binnen de keten. Nu MijnOverheid klaar is voor grootschalig gebruik, is het noodzakelijk om een duidelijke visie te formuleren. De ontwikkelingen rondom MijnOverheid zijn veelbelovend en moeten worden benut om MijnOverheid steviger te positioneren als persoonlijke toegang voor burgers tot de digitale overheid.
Functionele release MijnOverheid
Eind mei vindt de volgende functionele release van MijnOverheid plaats. De release brengt een aantal zichtbare en onzichtbare veranderingen met zich mee. De notificatieberichten van de Berichtenbox worden specifieker; zo wordt in de titel van de notificatie de naam van de afzender weegegeven. Ook wordt de website van MijnOverheid responsive. Dit betekent dat de website op een juiste manier getoond wordt op alle digitale apparaten, zoals tablets en mobiele telefoons. Verder voert Logius een aantal usibility verbeteringen door, die de website gebruiksvriendelijker maken. Daarnaast verdwijnt het zogenaamde dienstbericht, gebruikers van de Berichtenbox ontvangen niet langer een e-mailnotificatie over nieuwe aansluitende overheidspartijen. Deze informatie krijgen zij via een pop-up tijdens hun eerstvolgende bezoek aan Mijn.Overheid.nl.
DigiD Machtigen beschikbaar voor de Berichtenbox
Sinds 5 februari kunnen burgers met een Berichtenbox gebruikmaken van DigiD Machtigen. Met DigiD Machtigen kunnen gebruikers derden machtigen om berichten in de Berichtenbox te bekijken. Dit is voordelig voor burgers die digitaal minder vaardig zijn of niet in staat zijn hun eigen zaken met de overheid digitaal te regelen. Vooralsnog geldt deze mogelijkheid alleen voor berichten over toeslagen. Later wordt DigiD Machtigen ook beschikbaar gesteld voor andere berichten in de Berichtenbox.
Bijeenkomst early adopters Berichtenbox 
Op woensdagmiddag 15 april organiseert Logius in samenwerking met de Belastingdienst en het UWV een bijeenkomst voor de eerste afnemers van de Berichtenbox (‘early adopters’). De middag staat in het teken van de nieuwste ontwikkelingen rondom de Berichtenbox, opschaling gebruik en het delen van ervaringen. Vragen zoals ‘welk groeipad ziet de Belastingdienst?’, ‘wat doen collega uitvoerders, (grote) gemeenten en samenwerkingsverbanden?’ en ‘hoe kan de groep gebruikers sneller groeien?’ komen aan de orde. 

Wanneer: 15 april 2015
Tijd: 13.00 uur tot 17.00 uur
Waar: La Vie, Utrecht

Meteen aanmelden voor de bijeenkomst.
Van 10 t/m 18 maart mogelijk minder ondersteuning
Tussen 10 en 18 maart 2015 worden de certificaten van de Berichtenbox vervangen. Het aansluitteam verricht daarvoor deze maand de ondersteuning voor reeds aangesloten en testende partijen. Betreffende organisaties zijn apart via de geëigende weg eerder al geïnformeerd. Dit kan tot gevolg hebben dat we andere aansluitende partijen in genoemde periode minder snel van dienst kunnen zijn dan zij van ons gewend zijn. We hopen op uw begrip. Uiteraard worden reeds bestaande afspraken in aansluittrajecten uitgevoerd.
AIG gegevens ontsloten via Persoonlijke gegevens
Vanaf eind maart 2015 kunnen burgers hun Authentieke inkomensgegevens (AIG) inzien in Persoonlijke gegevens van MijnOverheid. Het AIG is onderdeel van de Basisregistratie Inkomen (BRI) en ontsluit informatie over het inkomen van burgers. Dit gegeven is onder meer van belang voor bepaling van eigen bijdragen (CAK), huurdersheffing en DUO-dienstverlening.
Gebruikersonderzoek MijnOverheid onder burgers
In april laat Logius een gebruikersonderzoek uitvoeren. Het doel van dit onderzoek is om een sterker beeld te krijgen van het draagvlak, de beleving en de behoeften ten opzichte van MijnOverheid. Het onderzoek wordt uitgevoerd onder een brede groep Nederlandse burgers. Het onderzoek moet inzichten bieden ten aanzien van de beeldvorming van burgers over de Berichtenbox, Persoonlijke gegevens en Lopende Zaken. In het onderzoek wordt veel aandacht besteed aan de (potentiële) doelgroepen van MijnOverheid en de wensen en bezwaren van deze doelgroepen. De resultaten van het onderzoek helpen Logius om MijnOverheid toegankelijker te maken voor alle burgers.
Cijfers MijnOverheid
Aangesloten organisaties Berichtenbox:  53  
Berichten van de 11 gemeenten in 2015: 60.000
Berichten van 5 belastingsamenwerkingen:  136.000
Aantal waterschappen met postverzending: 5
Organisaties in een traject tot aansluiting: 45  
Gebruikers met account:   1.535.000
Berichten in 2014: 27 miljoen
Berichten in de eerste 2 maanden 2015:  12,2 miljoen
Unieke bezoekers in jan/feb 2015: 700.000
Lopende Zaken per eind februari:   52.250
 MijnOverheid in de media
#Twitter

René Elfrink ‏@relfrink737  
Bijeenkomst aansluiting Berichtenbox MijnOverheid. Verhelderend. (@ Logius in Den Haag, Zuid-Holland)

Leon Bruggeman ‏@LeonBrug  
@haarlemmermeer wanneer gaan jullie eens de WOZ waardes doorgeven aan mijnoverheid.nl? jullie zijn een van de weinigen die het niet doen....

Wouter Welling ‏@WouterWelling  
Een Japanse blog over 'ontwikkelde landen en hun e-overheid' met #MijnOverheid als voorbeeld van toegankelijkheid.

Uitgelicht
Gemeente Almere lanceert webpagina met behulp van de communicatietoolbox MijnOverheid. 

Noordoostpolder stapt over op MijnOverheid.

SVB publiceert video over gebruik MijnOverheid (zie pagina 9).

Forse groei van WOZ-belastingaanslagen via Berichtenbox MijnOverheid.
Naar boven  |  Doorsturen  |  Afmelden  |  Aanmelden